Kritische burger medisch geïnterneerd. Een trend?
Kort onderzoek en
conclusies uit ervaringen van 2019 tot 2023.
Of het beleid zich
richt op andersdenkenden is moeilijk te zeggen al zijn er soms signalen.
Hoofd verantwoordelijke is het Kantongerecht. Een open variant van politieke psychiatrie?
Wat
veel Nederlanders overkomt is dat zij onverwacht de regie over hun
leven (of goed) verliezen aan een onbekend, regelzuchtig individu. Een
geschil met buren, familie of een zorginstelling kan genoeg zijn. En er
is geen weg terug. Sinds 2014 kan namelijk elke relatie voor jou een
mentor of bewindvoerder aanvragen. De mentor-wet ondersteunt en
beschermt, hetzij in medische dan wel in materiële zaken, de
alleenstaande die kwetsbaar is of de beperkte met een handicap. In
principe. Dat is de hoofdzaak. Maar er is meer mee te doen en fouten
komen overal voor. Wie in enig opzicht niet zelfstandig is, of niet
verstandig lijkt, kan de sigaar zijn. De wet is zo'n succes dat het
aanbod is verdubbeld, het toezicht faalt en men het personeel uit
krochten en bochten moet aanslepen. Vaak zijn het ex-verzorgenden die
als mentor boven de Balkenende norm kunnen uitkomen, met 100+ dossiers.
Het mentoraat aanstellen kost maar een paar weken vanaf aanvraag. Maar als de diagnose niet klopt of de opinie, of de situatie verandert dan blijkt er geen functionerend loket te zijn voor cliënt, tenzij die geluk heeft. Vier advocaten lukten het ons niet tot herziening te komen van een aanstelling met procedurefouten en een onjuiste diagnose en foute prognose - noch bij de kantonrechter noch bij het hof in Amsterdam. Er was inmenging van mentor, er volgde een vormfout en een procedurefout. Een toevoeging is bovendien te krap bemeten maar mag niet worden uitgebreid. Een soortgelijke zaak is wel 'ns teruggerold maar dat is zeldzaam en kost tijd - veertien jaar in de zaak van Britney Spears. Er is een zwart gat van rechteloosheid midden in de samenleving. Heel bevreemdend als je daar ook maar met een teen in terecht komt.
Het mentoraat aanstellen kost maar een paar weken vanaf aanvraag. Maar als de diagnose niet klopt of de opinie, of de situatie verandert dan blijkt er geen functionerend loket te zijn voor cliënt, tenzij die geluk heeft. Vier advocaten lukten het ons niet tot herziening te komen van een aanstelling met procedurefouten en een onjuiste diagnose en foute prognose - noch bij de kantonrechter noch bij het hof in Amsterdam. Er was inmenging van mentor, er volgde een vormfout en een procedurefout. Een toevoeging is bovendien te krap bemeten maar mag niet worden uitgebreid. Een soortgelijke zaak is wel 'ns teruggerold maar dat is zeldzaam en kost tijd - veertien jaar in de zaak van Britney Spears. Er is een zwart gat van rechteloosheid midden in de samenleving. Heel bevreemdend als je daar ook maar met een teen in terecht komt.
Kantonrechters
wijzen mentors toe, maar van controleren hebben zij weinig verstand
noch is er genoeg capaciteit. Dat is vrij laks. Rond het mentorbureau
(kantongerecht) in het circuit van mentors speelt het belang van
instellingen, aangevers van het grootste deel van de clientèle tevens
het lucratieve minst bewerkelijke deel (vergeleken met thuiswonenden).
Een instelling kan een mentor aanvragen ten
koste van cliënt of familie, bijvoorbeeld omdat een mentor minder
veeleisend is. Dat komt veel voor. Uit onderzoek (Investico 2019) blijkt
dat veel rechters er in mee gaan. Die denken dat professionals even
goed of beter weten wat goed is voor iemand als hijzelf of de familie.
Eén rechter dacht (hardop) dat instellingen en cliënten zelfs dezelfde belangen
hebben. Veel rechters hebben weinig of nul praktijk inzicht of vergeten
zelf de wet. Zo is het de taak van een mentor een client zo veel
mogelijk zelf te laten doen / beslissen, en micromanagen is tegen het
voorgeschreven 'respect voor de persoonlijke levenssfeer'. Maar wij
zagen een rechter aan de mentor zeggen welke thuiszorg een wilsbekwame
client moest nemen (LdH "heel betrouwbaar!").
Mantelzorg
geeft maatwerk maar een mentoraat meestal niet. Een grote organisatie
als LdH was totaal ongeschikt gebleken voor de cliënt in kwestie, omdat
men haar taal niet sprak. Ook was LdH betrokken bij fraude. En de mentor
presenteerde bij de rechter onschuldige medische details opgetekend
door een stagiaire van LdH als 'gevaarlijk'. We wilden dit allemaal
perfect aantonen maar kregen daar geen mogelijkheid. Dit was een
werkoverleg tussen rechter en mentor waar de mantelzorger slechts werd
gehoord en de wilsbekwame cliënt werd bespot, 'you're deluded'. Daarop volgde een nieuwe beschikking.
In tegenstelling tot een beperking tussen muren, is een mentoraat een beperking voor onbepaalde tijd en vergt geen aanklacht. Het kan evengoed een straf zijn. Daarbij is de bewijslast omgekeerd zodat de client aan willekeur bloot staat indien iemand maar wat beweert en doet. Als client wel tegenbewijs heeft, zoals in dit geval, kan dat worden genegeerd, gebagatelliseerd of met knipoog afgedaan - professionals onder elkaar. Wij bespeurden een dedain voor cliënten. Het stigma overheerst. De mentor overheerst. Daarom is er vrijwel geen weg terug, als in Hotel California.
Wetgeving geeft mensen op afstand en groepsdenkende teams vaak een stevige zo niet perverse rol in beslissingen tav ons privéleven. Een nauwelijks aanspreekbare bureaucratie kan dossiers produceren en zinloze handelingen herhalen die een cliënt verpletteren onder het motto van bescherming. Beschermen is ook een vak. Zo preventief zijn we geworden dat we vragen (MH17) verbieden om slachtoffers te 'ontzien'. Na het creëren van een crisis rond iemand die een kwestie had, wordt een mentor of bewindvoerder aangereikt als adviseur. Die kan het traject inzetten van aftakeling in afzondering en je spullen herbestemmen. Dat is de meest winstgevende en minst bewerkelijke cliënt. Mocht het een kritische client betreffen dan is er tevens een extremistische complotdenkende fakkeldrager minder.
Wetgeving geeft mensen op afstand en groepsdenkende teams vaak een stevige zo niet perverse rol in beslissingen tav ons privéleven. Een nauwelijks aanspreekbare bureaucratie kan dossiers produceren en zinloze handelingen herhalen die een cliënt verpletteren onder het motto van bescherming. Beschermen is ook een vak. Zo preventief zijn we geworden dat we vragen (MH17) verbieden om slachtoffers te 'ontzien'. Na het creëren van een crisis rond iemand die een kwestie had, wordt een mentor of bewindvoerder aangereikt als adviseur. Die kan het traject inzetten van aftakeling in afzondering en je spullen herbestemmen. Dat is de meest winstgevende en minst bewerkelijke cliënt. Mocht het een kritische client betreffen dan is er tevens een extremistische complotdenkende fakkeldrager minder.
In
een recent geval neemt de kantonrechter zelf het voortouw, niet de
inrichting. Na een advies van GGD gebaseerd op vage en anonieme
bron wordt een buitenbeentje, een tegenstander van overheidsbeleid (81)
die weleens vergeetachtig is, thuis overvallen door politie en
opgeborgen in een gesloten verpleeghuis. Zij verliest haar woning, en
haar zoon staat op straat. Dan blijkt dat zij niet dement is en ze komt
op een open afdeling. Maar een weg terug is er niet.
Dit
speelde zich af in de Baarsjes Amsterdam West. Robbert
(41) en zijn moeder Flora (81) zijn als familie van een Knil soldaat
vervreemd
van een rechtmatig pensioen. Flora heeft daarover geklaagd in de
publiciteit. Er is een onhandige geldlening en een
akkefietje met de buren geweest. GGD volgt een gerucht. Flora krijgt een
adviseur / bewindvoerder. Die overlegt met de buurtagent, GGD, politie
en een
instelling. Zonder nader overleg of hulp volgt een
overweldigende inval thuis en nog voor het ontbijt is het kleine gezin
ontbonden door opsluiten van Flora. Zoon Robbert is ex schoonmaker met
een
pgb. De adviseur ontneemt hem de woning en spullen zodat voor moeder een
weg terug is afgesloten. Een advocaat laat hen in de steek, het juristen
protocol verhindert vaak een effectieve rechtsgang. De adviseur
(bewindvoerder onder een kantonrechter) spreekt verder met derden.
Er is sprake van stigmatiseren, intimidatie en machtsmisbruik - het hele repertoire; overweldiging, ontnemen van een burgerrecht (zelfbeschikking), wilsonbekwaam verklaren (een fout), dakloos maken, vernietigen van een privéleven, opsluiten en iemand doen aftakelen. Dit kan in principe iedereen gebeuren. Wij hebben het meegemaakt en slaagden erin de achterliggende diagnose na drie jaar te laten herzien. Dit treft vaak een alleenstaande. Zonder steun vanuit de samenleving is er voor hen geen weg terug. Waarom, hoe is dit mogelijk?
De overheid faalt op zes fronten:
Er is sprake van stigmatiseren, intimidatie en machtsmisbruik - het hele repertoire; overweldiging, ontnemen van een burgerrecht (zelfbeschikking), wilsonbekwaam verklaren (een fout), dakloos maken, vernietigen van een privéleven, opsluiten en iemand doen aftakelen. Dit kan in principe iedereen gebeuren. Wij hebben het meegemaakt en slaagden erin de achterliggende diagnose na drie jaar te laten herzien. Dit treft vaak een alleenstaande. Zonder steun vanuit de samenleving is er voor hen geen weg terug. Waarom, hoe is dit mogelijk?
De overheid faalt op zes fronten:
GGD acteert op (onverdraagzaamheid) anonieme bronnen,
De Rechter volgt GGD, benoemt mentor,
Mentor / Bewindvoerder krijgt absolute macht,
Mentorbureau (Kantonrechter) dekt mentoren af,
Onafhankelijke klantendienst ontbreekt,
Onafhankelijke klantendienst ontbreekt,
Toevoegingen-protocollen verhinderen een effectieve rechtsgang.
No comments:
Post a Comment